En av det tidiga militärflygets verkliga trotjänare var Tummelisa. Sammanlagt tillverkades ett drygt tjugotal plan mellan 1919-1935.
När flygpionjären Gösta von Porat vistades i Paris 1919 funderade han på hur ett antal 90 hk Thulin A-motorer skulle kunna komma till användning. Han började skissa på ett litet ensitsigt dubbeldäckat övningsflygplan. Vid hemkomsten till Malmen i Linköping lämnade han skisserna till flygingenjören Henry Kjellson som fullbordade konstruktionen. I juni 1920 provflög von Porat flygplanet för första gången. Planet hade mycket fina flygegenskaper.
Flygplankropp och vingar är av konventionell konstruktion i trä och duk. Elva exemplar tillverkades vid Flygkompaniets Verkstäder vid Malmen fram till 1922. I flygvapnet, som bildades 1926, hade planet beteckningen Ö 1. Det kallades först för "Tummeliten". Namnet blev dock kortvarigt. Eftersom planet hade en benägenhet att lägga sig på rygg i landningarna, döptes det därför om av piloterna till "Tummelisa", eller kort och gott "Lisa". Med tiden tillverkades ytterligare tio exemplar och 1933 monterades de tre sista exemplaren av reservdelar.
När Tummelisa togs ur tjänst 1935 hade typen använts i femton år och var därmed en av det tidiga militärflygets verkliga trotjänare. Det är sedan 1989 åter igen möjligt att se en Tummelisa i luften. Mikael Carlson flyger sin egen Tummelisa, försedd med originalmotor, som han byggt efter gamla ritningar
Ljudinspelningen är gjord av Rune Malmberg på F13 Malmen (F13M, då var det en del av F13 Bråvalla, Norrköping) 1989. Inspelat flygplan är Mikael Carlsons replika.
Mer om Tummelisa:
Flygvapenmuseums hemsida
Mikael Carlsons privata sida om flygplan bland annat Tummelisa
Författare:
Peter Andersson, Flygvapenmuseum, december 2010. Dan Malmsten, Kulturarv Östergötland (red)
Inlagt av:
Östgötaljud
Kommun:
Linköping
Ort:
Malmslätt