Denna webbplats använder cookies för att fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du dessa cookies. Mer detaljerad information om vilka cookies som används.

Licens

×

Kapten Einar Lundborg iförd estnisk uniform 1918.

Einar Lundborg, 1896-1931

Personer/Livsöden

Flygaren Einar Lundborg är en av många framgångsrika aviatörer som verkat i flygstaden Linköping. Just Einar rönte stor uppmärksamhet när han under dramatik räddade italienaren Umberto Nobile och den överlevande delen av hans besättning när dennes luftskepp Italia störtade vid ett försök att nå nordpolen 1928.

Einar Lundborg föddes i Indien år 1896. Orsaken var att hans föräldrar kommit dit som missionärer omkring 1890. År 1907 var familjen tillbaka i Sverige och 1910 var de bosatta i Fornåsa. Fadern, Nils Erik Eriksson Lundborg, står då i källorna skriven som vice komminister i Råå med sin hustru Amanda Wilhelmina Laurén och fem barn. Modern var bördig från Jomala på Åland.

En hastig redogörelse för Einars barndom ger efter fornåsatiden sex år i Askerum i Loftahammar följt av tre år i Rinna socken tills han som fänrik lämnar barndomshemmet för tjänst i Kungliga Västmanlands Trängkår. I en månne färgad levnadsteckning beskrivs Lundborg som käck, hurtig och en stämmningsmänniska som reagerade kraftigt och sunt inför alla intryck. Dessutom en allvarlig handlingsmänniska och vaken skämtare. Klart är att han var en äventyrare som tog kamratskap på allvar.

År 1918 anmälde han sig frivilligt till det finska inbördeskriget. Efter en tid som stridande i landets armé begav han sig till det lika oroliga Estland för militär tjänst. Det var först efter dessa krigsäventyr som Lundborg genomgick utbildningen till fältflygare. Han tog sitt certifikat vid 26 års ålder den 22 augusti 1922. Efter en tid vid Ing. 3 blev han lärare vid flygskolan i Malmslätt. År 1927 blev Lundborg som enda representant för det svenska flygvapnet beredd en plats vid det ansedda Central Flying School i England.

Hemkommen från England genomförde Lundborg den vid tiden anmärkningsvärda flygningen Malmslätt-Boden tur och retur på knappa tio timmar. Kort därefter dristade han sig att nattflyga tur och retur Malmslätt-Östersund.

År 1927 gifte hans sig med Margareta Charlotta Malmberg, född i Eskilstuna år 1900. Paret förblev barnlösa. Främsta skälet till barnlösheten torde var Einars tidiga bortgång i en flygkrasch på Malmen 1931. Einar var en av flera provflygare av den s.k. Jaktfalken, som hade konstruerats på egen risk av Svenska Aero på Lidingö.

Sin främsta hågkomst för eftervärlden rönte Einar Lundborg genom den riskfyllda räddningsaktionen av Umberto Nobile och hans besättning på luftskeppet Italia efter ett misslyckat försök att nå Nordpolen 1928. Luftskeppet hade lyft från Svalbard den 23 maj och redan dagen därpå nått polen men tvingats nödlanda dagen där efter. Kapten Nobile och åtta expeditionsdeltagare kastades ur luftskeppet. Skeppet lyfte igen med sex personer ombord och försvann över isvidderna. Ett stort räddningspådrag inleddes med ett 20-tal flygplan från ett flertal länder. Det svenska engagemanget hade sin grund i att den svenske meteorologen Finn Malmgren (1895-1928) ingick i expeditionen och en något storvulen inställning att Sveriges rangplats i polarforskningen medför plikter. Från ett isflak kunde Lundborg med sin S6 Fokker bärga Nobile och den övriga besättningen och föra dem i säkerhet. Umberto Nobile hade ådragit sig några benbrott men i övrigt var besättningen vid gott mod.

Under försök att rädda den ivägflugna delen av besättningen kraschade dessvärre Lundborg på isen. Den slutliga räddningen till civilisationen för de överlevande skedde först på midsommarafton den 24 juni med hjälp av ett Fokker-flygplan där Birger Schyberg (1897-1953) var pilot. De andra i lägret räddades den 12 juli av den ryska isbrytaren Krassin, men bland de omkomna var meteorologen Finn Malmgren. Även den välkända norska polarforskaren Roald Amundsen (1872-1928) omkom i ett försök att undsätta de nödställda. Amundsen hade för övrigt redan 1926 flugit över nordpolen med Umberto Nobile med luftskeppet Norge. Den resan var deltagande i en tävling om första flygning över polen. Till synes kom de tre dagar för sent. Amerikanerna Richard Byrd (1888-1957) och Floyd Bennett (1890-1928) ansågs vara de som flugit över polen tre dagar dess för innan. Efter andra världskriget blev dock amerikanernas nordpolsflygning avslöjad som lögn. De hade istället cirklat vid Svalbard i ett och ett halvt dygn.

Efter räddningen blev Lundborg ett villebråd för lystna av hans hjältedåd. Bland annat genomfördes en rundresa i USA till heder för hans fädernesland. Under år 1929 erhöll Lundborg Flygstyrelsens uppdrag att rekognoscera rörande placering av fyrar och nödlandningsplatser för det civila flyget.

Hans livs sista uppdrag genomförde han som nämnts på Malmslätt genom provflygning av planet Jaktfalken den 27 januari 1931. Olyckan som orsakades av planets komplicerade tankningsförvarande föranledde regeringen att tillsätta en undersökningskommission med uppgift att granska förhållande inom flygvapnet över huvud taget.

Bildtexter:
Bild 1: Kapten Einar Lundborg iförd estnisk uniform 1918. Fotograf okänd.
Bild 2: Äventyraren Umberto Nobile (1885-1978). Fotograf okänd.
Bild 3: Italia på sin färd mot Nordpolen. I april 1928 hade man kommit till den polska staden Slupsk. Fotograf okänd.
Bild 4: Exempel på flygplanstypen Jaktfalken, den modell Lundborg störtade med den olyckliga dagen för dryga 86 år sedan. Hans salighet i åminnelse. Fotograf okänd.

/Leif Wallentinsson 2017.

Källor:
Rinna AII:2 (1913-1929), sid 226.
Kärna AIIa:7 (1927-1945), sid 536.
Leonard Witt, artikel i Flygaren nr 2 1931.

Författare: Leif Wallentinsson
Inlagt av: Östergötlands museum
Kommun: Linköping
Ort: Malmen
Licens:
Bild för licensen CREATIVE COMMONS ERKÄNNANDE (CC BY)

Om Kulturarv Östergötland

Kulturarv Östergötland
är ett uppdrag från
Region Östergötland som drivs av Östergötlands museum



Logo ÖM

Besöksadress:
Raoul Wallenbergs plats

Postadress:
Box 232
581 02 Linköping


Telefon: 013-23 03 00

Epost: Kulturarv Östergötland

Translate

Use Google Translate to translate this website into your language:

Följ oss på:

Facebook    Facebook

Instagram